Fitness, czyli poprawiamy formę na wiosnę.



Warto – nie tylko na wiosnę – zadbać o stan swojego ciała i postawić na systematyczną aktywność. W zależności od rodzaju ćwiczeń, na jakie się zdecydujemy, możemy uzyskać różny efekt. Różny ale z pewnością pozytywny. Nasze ciało nam się odwdzięczy – smuklejszą sylwetką, lepszą formą, ujędrnieniem. Jakie zatem wybrać ćwiczenia fitness, aby uzyskać oczekiwany efekt i aby ćwiczenia były dla nas przyjemnością?

Wybór zajęć w klubach fitness jest ogromny – od statycznych ćwiczeń, przez zajęcia choreograficzne z ćwiczeniami wzmacniającymi do zajęć mocno powiązanych z tańcem.

 

Zanim zdecydujemy się na daną formę aktywności, warto poznać całą ofertę, a następnie przeanalizować swoje potrzeby. Czy chcemy popracować nad umięśnieniem i jędrnością, czy może wolimy wysmuklić pewne partie ciała lub całe ciało, czy chcemy się uspokoić i odnaleźć wewnętrzną równowagę. Czy lubimy ćwiczenia w dużych grupach, preferujemy zajęcia muzyczne, czy lepiej niech muzyka będzie zaledwie tłem. Czy lubimy jak po zajęciach ociekamy potem, wiedząc, że dałyśmy sobie wycisk, czy jednak wolimy mniej skoczne i męczące formy aktywności?

 

Warto odpowiedzieć sobie szczerze na te pytania, bo najlepszy efekt uzyskamy, korzystając z zajęć, które są dla nas przyjemnością. I z pewnością wówczas nasz zapał nie skończy się na jednym karnecie.

 

Zajęcia aerobowe można podzielić najogólniej na wytrzymałościowe, kształtująco – wzmacniające, rozciągające oraz taneczne.
Zajęcia wytrzymałościowe – kształtują wydolność układu sercowo-naczyniowego, oddechowego, pomagają zwiększyć pojemność płuc i jednocześnie prowadzą do spalania tkanki tłuszczowej. Należą do nich na przykład: aerobik, step oraz większość zajęć tanecznych, spinning, marsze, marszobiegi, nordic walking oraz ćwiczenia na maszynach cardio z odpowiednio dobranym programem treningowym.

Zajęcia kształtująco – wzmacniające – czyli zwiększające siłę poszczególnych grup mięśniowych, modelujące sylwetkę, ujędrniające i rzeźbiące ciało. Należą do nich między innymi: abs, push&pump, body step, body ball, easy line, ćwiczenia na maszynach wzmacniających.

Zajęcia rozciągające – poprawiające gibkość, elastyczność mięśni, zwiększające ruchomość stawów. Są to: stretching, joga, pilates.

 

Poniżej najczęściej spotykane w klubach fitness rodzaje ćwiczeń.

 

ABS – ćwiczenia na mięśnie ud, pośladków i brzucha z użyciem ciężarków na nogi.

 

ABT, ABF – zajęcia, w których praca skoncentrowana jest na dolnych partiach ciała: mięśnie brzucha, pośladków i ud, często z użyciem stepów. Ćwiczenia siłowe przede wszystkim wspomagają spalanie tkanki tłuszczowej, poprawiają siłę mięśniową oraz powodują zmianę kształtu i elastyczności mięśni . Forma polecana dla osób w każdym wieku i każdym poziomie zaawansowania.

 

Aeroboxing – połączenie aerobiku z technikami stosowanymi w kick-boxingu. Trening ten angażuje wszystkie partie mięśniowe, poprawia wytrzymałość, dynamikę i koordynację.

 

Aqua Aerobic – aerobik w wodzie z dodatkowym sprzętem lub bez, na różnych głębokościach. Niski poziom obciążenia stawów. Jest polecany jako forma usprawniania dostępna dla wszystkich: dla osób po operacjach, otyłych, starszych, cierpiących na artretyzm, osteoporozę, mających problemy z układem kostno-stawowym, a także dla kobiet w ciąży. Trening ten powoduje wzrost wytrzymałości organizmu, zwiększenie siły mięśniowej, poprawę gibkości i rozciągnięcia, utratę wagi ciała oraz doskonale wpływa na poprawę samopoczucia.

 

Body Bar – ćwiczenia ze sztangą do specjalnie przygotowanej muzyki. Przy regularnym uprawianiu ? rezultaty już po miesiącu: wyszczuplenie sylwetki, wzrost siły i wytrzymałości mięśni bez widocznego zwiększenia ich obwodów.
Body shape – zajęcia polecane dla osób początkujących i zaawansowanych. Trening wzmacniający i rzeźbiący całą sylwetkę z wykorzystaniem przyrządów – ciężarki, gumy, obciążniki na nogi, przeplatane układami choreograficznymi.

 

BPU (Brzuch, Pośladki, Uda)- ćwiczenia poprawiające wygląd dolnych partii ciała.

 

BBS (Biodra, Brzuch, Stretching)- gimnastyka brzucha, bioder i pośladków zakończona ćwiczeniami rozciągającymi i odprężającymi.

 

Body sculpting – ćwiczenia wzmacniające, ujędrniające wszystkie najważniejsze grupy mięśniowe z wykorzystaniem przyborów – hantli, gum. Trening podnosi wytrzymałość organizmu i napięcie mięśni.

Callanetics – system ćwiczeń fizycznych. Ćwiczenia mają przede wszystkim ujędrnić ciało i wzmocnić wydolność organizmu. Trening składa się z prostych ćwiczeń, które skutecznie wpływają na ciało przyspieszając kształtowanie sylwetki.

 

Fit Ball – ćwiczenia z gumową piłką o średnicy 55-65 cm należące do grupy ćwiczeń równoważnych. W trakcie zajęć można siedzieć na piłce, leżeć przodem lub tyłem albo opierać się o nią bokiem. Ćwiczenia pozwalają na rozluźnienie ciała, utrzymywanie równowagi i stabilizacji oraz poprawiają koordynację ruchową

 

Hi impact aerobic – ćwiczenia dynamiczne, przeznaczone dla osób o bardzo dobrej kondycji fizycznej. Polegają na wykonywaniu skoków, podskoków, obrotów i elementów biegu. Tempo muzyki podczas wykonywania ćwiczeń powoduje podniesienie do około 160-180 uderzeń na minutę.

Hi-lo aerobic – kombinacja ćwiczeń typu Hi impact i Low impact. W głównej części wykonywane są układy choreograficzne – kroki są urozmaicane stylami tanecznymi. Nowe układy i kroki wprowadzane są stopniowo przez instruktora, tak aby układ choreograficzny był przez cały czas trwania ćwiczeń dopasowany do poziomu zaawansowania i umiejętności uczestników. W treningach Hi-Lo można także wykorzystać niektóre elementy sztuk walki, np. kick boxingu.

 

Hi-lo combo (HILO) – kombinacja hi-impact i low-impact, w postaci choreograficznych układów ćwiczeń o zróżnicowanej intensywności. Tętno w granicach 150-170 ud\min. Najczęściej stosowany i popularny rodzaj zajęć.

 

Joga – ćwiczenia oddechowe i rozciągające połączone z odprężeniem psychicznym. Poprawiają wydolność układu krążenia, wzmacniają mięśnie podtrzymujące kręgosłup, zwiększają elastyczność ciała i redukują stres.

Low impact aerobik – ćwiczenia, w których bierze udział duża grupa mięśni i w których przynajmniej jedna noga ma cały czas kontakt z podłogą. Są to ćwiczenia o stosunkowo małej intensywności. Low impact to ćwiczenia idealne dla osób starszych, ociężałych czy nawet kobiet w ciąży.

 

Pilates – metoda ćwiczeń, która ma na celu stworzenie równowagi w całym ciele. Należy wykonywać je spokojnie, słuchając nastrojowej muzyki. Fizjoterapeuci zgodnie twierdzą, że jest to jedna z najbezpieczniejszych form aktywności ruchowej. Pilates mogą uprawiać wszyscy niezależnie od wieku i stanu zdrowia, jednak przy wykonywaniu ćwiczeń szczególnie ostrożne powinny być kobiety w ciąży, oraz osoby mające problemy ze stawami.

Spinning – aerobik wykonywany na specjalnych rowerach treningowych.

 

Step – intensywne ćwiczenia choreograficzne z podestem, podczas których mocno pracują uda, biodra, ręce. Dla wszystkich, ale trzeba mieć zdrowe stawy i kręgosłup, a także duże poczucie rytmu.

 

Stretching -ćwiczenia rozciągające mięśnie. Napina się dany mięsień na kilkanaście sekund, a następnie powoli rozluźnia, bardzo ważny podobnie jak w pilatesie jest równomierny oddech. To rodzaj treningu, który powoduje wydłużenie mięśni i ich uelastycznienie. Stosowanie jego zapobiega kontuzjom i znakomicie działa na równowagę. Jak również sprawia, że Twoje ciało jest zwinne i elastyczne, co zapewnia koordynację pomiędzy różnymi grupami mięśni.

 

TBC – jedna z odmian aerobiku polegająca na rzeźbieniu mięśni całego ciała. Pozwala w stosunkowo krótkim czasie ukształtować sylwetkę, przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu. Doskonałe uzupełnienie treningu aerobowego. W treningu stosuje się różnego rodzaje przyrządy oraz przybory.

 

Justyna Jazgarska

 




Ten wpis został opublikowany w kategorii uroda i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *