Pielęgnacja w okresie menopauzy – wciąż piękna i młoda TY.



W okresie menopauzy, czyli najczęściej u kobiet po ok. 45-tym roku życia, dochodzi miedzy innymi do gwałtownego spadku ilości krążących we krwi estrogenów. Wówczas wiele kobiet zauważa szybko postępujące, negatywne zmiany w wyglądzie skóry. Odpowiednia pielęgnacja i zwiększona aktywność fizyczna z pewnością pomogą w zachowaniu urody i młodości. Oto kilka wskazówek sprzyjających kobiecemu pięknu niezależnie od wieku.

Skóra po 40. roku życia zaczyna sprawiać duże kłopoty. Traci sprężystość i elastyczność, jest słabo nawilżona. Zmiany zachodzące w organizmie są nieuniknione, ale można je złagodzić i zadbać o stan skóry.

 

Codzienna pielęgnacja.

Podstawą pielęgnacji powinien być dokładny i delikatny demakijaż. Do demakijażu możemy polecić nawilżające mleczka bądź pianki morskie. Peeling enzymatyczny powinien być stosowany 2-3 razy w tygodniu. Na dłonie, stopy i ciało warto zastosować peeling drobnoziarnisty. W domowej pielęgnacji ciała warto też stosować specjalne zestawy antycellulitowe i ujędrniające. Sam balsam, nawet odżywczy, już nie wystarczy. Pod każdy krem należy użyć serum – na noc odżywcze, a na dzień nawilżające bądź liftingujące. Nie zapominamy i pielęgnacji szyi i dekoltu – używajmy specjalnych kosmetyków, wspierajmy się masażem i gimnastyką oraz specjalistycznymi kuracjami kosmetycznymi. Makijaż powinien być oszczędny. Używamy podkładów odżywczych lub nawilżających. Zdecydowanie używamy różu, którym możemy wymodelować twarz. W makijażu musimy uwzględnić opadające powieki. Będą mniej widoczne, gdy dobrze wycieniujemy oczy. Rzęsy zawsze powinny być wytuszowane.

 

Depilacja.
W tym wieku zaczynają się pojawiać problemy z nadmiernym owłosieniem na twarzy. Meszek, który do tej pory był prawie niezauważalny, wzmaga się. Konieczna jest depilacja większego obszaru twarzy. Wybieramy metodę jak najbardziej delikatną, pamiętając o tym, że naskórek jest cieńszy.

 

Pielęgnacja dłoni i stóp.
Stopy oraz dłonie są najczęściej przesuszone, w okresie menopauzy spada bowiem poziom wydzielania potu i łoju. Panie narzekają na popękane pięty i zrogowaciały naskórek oraz odciski. Pedicure raz w miesiącu jest nieodzowny. Każdy zabieg kończymy masażem. Przy wolniejszej przemianie materii dochodzi do zastoju limfy, więc możemy skarżyć się na opuchnięte nogi, dlatego częściej zamiast typowego masażu zróbmy drenaż limfatyczny. Wskazane są kąpiele stóp w solach i preparatach zmiękczająco-regenerujących oraz kremy i suplementy poprawiające krążenie.

 

Pielęgnacja twarzy, szyi i dekoltu.
Owal twarzy po 40. roku życia zaczyna się zmieniać. Warto skorzystać z oferty gabinetów kosmetycznych i wybrać się na masaż. W masażu twarzy przeważać powinno ugniatanie, szczypanie, oklepywanie, wibracja. Kosmetyczka ma za zadanie „podnieść” policzki i podbródek. Mięśnie można stymulować masażem próżniowym lub ultradźwiękami.

 

Pielęgnacja biustu.
W związku z tym, że włókna kolagenowe tracą sprężystość, w wieku powyżej 40 lat należy szczególnie zadbać o piersi. Codzienny masaż i odpowiedni krem stosowany w pielęgnacji domowej to absolutne minimum. Warto systematycznie odwiedzać gabinet kosmetyczny i wykonywać zabiegi na biust i dekolt.

 

Fitoestrogeny.

Nowoczesne badania nad wpływem hormonów na skórę zaowocowały wprowadzeniem do formuł kosmetyków pielęgnacyjnych substancji o nazwie fitoestrogeny, czyli związków pochodzenia roślinnego, bardzo podobnych pod względem budowy do naturalnych estrogenów. Fitoestrogeny zawarte w stosowanych miejscowo kremach, pozbawione są, w przeciwieństwie do naturalnych estrogenów, ogólnoustrojowego i nie zawsze korzystnego wpływu na gospodarkę hormonalną organizmu. Fitoestrogeny wykazują bardzo silne właściwości przeciwutleniające oraz przeciwwolnorodnikowe, przeciwdziałają uszkodzeniom tkanki w procesie starzenia się skóry, która pod ich wpływem staje się bardziej elastyczna, miękka i lepiej nawilżona. Fitoestrogeny poprawiają kondycję skóry oraz widocznie zmniejszają ilość i głębokość zmarszczek, są więc bardzo wartościowymi składnikami kosmetyków przeciwdziałających starzeniu się skóry, zwłaszcza kobiet w okresie menopauzy.

Fotostarzenie.
W okresie menopauzy istotnym procesem zachodzącym w skórze jest także jej starzenie się uwarunkowane czynnikami zewnętrznymi, w efekcie którego następuje wysuszenie i zwiotczenie skóry oraz pojawienie się zmian pigmentacyjnych. Dodatkowym symptomem procesu starzenia się skóry, są uszkodzenia DNA, które powstają na skutek działania zarówno promieniowania ultrafioletowego, jak i wolnych rodników.
Niezwykle ważnym aspektem pielęgnacyjnym skóry w okresie menopauzy jest zapewnienie jej właściwej ochrony poprzez wzmocnienie bariery lipidowej naskórka oraz zastosowanie filtrów UV, które zapobiegają powstawaniu przebarwień.

 

Hormonalna terapia zastępcza (HTZ).

HTZ, jak mówi jej nazwa, polega na zastąpieniu hormonów wytwarzanych przez jajniki naturalnymi lub syntetycznymi hormonami podawanymi w postaci tabletek, aerozoli donosowych, zastrzyków, żeli, globulek, implantów podskórnych czy plastrów. HTZ nie jest odpowiednim rozwiązaniem dla każdej kobiety i wiąże się z nią określone ryzyko zdrowotne. Dlatego terapia powinna być zawsze dobierana indywidualnie po rozważeniu wszystkich argumentów za i przeciw i monitorowana przez lekarza. Ograniczeniem mogą być m.in. istniejące problemy zdrowotne (np. choroby wątroby, układu sercowo-naczyniowego). Jeżeli terapia jest prowadzona prawidłowo, ryzyko wystąpienia poważnych objawów niepożądanych jest jednak niewielkie. Jak dowiedziono naukowo, terapia HTZ powinna być stosowana długofalowo (3-5 lat).

 

Dieta i aktywność fizyczna.

W okresie okołomenopauzalnym w organizmie kobiety dokonują się zmiany hormonalne. Zmienia się też metabolizm kobiety. Podczas menopauzy wiele kobiet walczy z nieznacznym przyrostem masy ciała, a zgromadzony tłuszcz odkłada się na brzuchu. Jest to zjawisko normalne, jednak większy przyrost wagi nie służy zdrowiu i dobremu samopoczuciu.

Dieta powinna być uboga w tłuszcze, a bogata w witaminy (przede wszystkim C, D i E) i minerały (zwłaszcza wapń). Fitoestrogeny, zawarte m.in. w soi, regulują metabolizm lipidów. Koenzym Q10 dodaje energii. Do dyspozycji są też inne, naturalne składniki roślinne, które są w stanie złagodzić uciążliwe objawy.

W wieku dojrzałym niezbędna jest też odpowiednia aktywność fizyczna. Regularny ruch, np. spacery, nordic walking, pływanie, bieganie, jazda na rowerze, itp. zniwelują niebezpieczeństwo nadwagi, wzmocnią i ujędrnią ciało, poprawią nastrój.

 

Ograniczenie używek.

Zredukowanie spożycia kofeiny i alkoholu pomoże zmniejszyć objawy bezsenności, drażliwości i niedoborów wapnia. Natomiast rzucenie palenia obniży ryzyko przedwczesnej menopauzy, chorób układu krążenia i osteoporozy.

 

Justyna Jazgarska

 




Ten wpis został opublikowany w kategorii uroda i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *