Rozmowa w sprawie pracy – jak zadbać o profesjonalny wygląd?



Kilka, jeśli nie kilkanaście razy w życiu będziemy uczestniczyć w rozmowach w sprawie pracy. Każdorazowo będziemy się stresować, wertować internet, zastanawiać, jak rozmowa będzie przebiegała, jakie padną pytania i jakie będą zadania do wykonania. Przypominać sobie będziemy swoje mocne strony, wady przekładać na zalety i tak dalej. A z rana w popłochu szukać białej koszuli. A to przecież nasz wizerunek jest najważniejszy!

Istotne wrażenie powstaje podczas pierwszych kilkudziesięciu sekund spotkania. Tylko tyle czasu potrzebuje każdy z nas, by ocenić rozmówcę spotkanego pierwszy raz w życiu. Podczas rozmowy o pracę musimy wykorzystać szansę na pierwsze wrażenie w stu procentach, ponieważ w przeciwnym wypadku może nam nie być niestety dane, aby wizerunek biznesowy poprawić. Twój wizerunek w dużym stopniu wpływa na sukces zawodowy. To, w jaki sposób zestawiasz ze sobą ubrania, jakie dobierasz dodatki i kolory, wysyła informację do otaczających Cię osób. Opracowując swój image, zastanów się, jaka grupa docelowa będzie go oceniała. Weź pod uwagę charakter swojej przyszłej pracy, zawód oraz zależność pozycji, jaką masz w planie zajmować w firmie. Pamiętaj, że w sytuacji biznesowej, nie tylko podczas rekrutacji na wolne stanowisko, zawsze masz do czynienia z drugą stroną. Z szefem, współpracownikami, klientami, kontrahentami. I twój strój, wizerunek, styl, dbałość o szczegóły wiele mówi o tobie oraz przekazuje również komunikat odbiorcy. Twój komunikat powinien brzmieć: „szanuję cię i mój strój to wyraża”. To jest pierwsza i najważniejsza zasada. Pomyśl o niej, gdy w sierpniowy poniedziałek podkusi cię, żeby założyć dżinsy i japonki.

 

Przygotowania do rozmowy o pracę, warto rozpocząć odpowiednio wcześniej. Gruntowny remanent w garderobie przyda się też na inne okazje. W końcu zawsze chcesz wyglądać najlepiej jak to jest możliwe?

 

W pierwszej kolejności należy poznać swoją osobę i upodobania ubraniowe. Żeby zaprezentować się odpowiednio, a co za tym idzie wyglądać wiarygodnie, należy dobrać garderobę zgodnie ze swoim charakterem.

 

Następnym krokiem jest wybranie spośród ogromu ubrań tylko tych, które ą odpowiednie dla naszej karnacji i figury. Czyli na tym etapie istotna jest analiza kolorystyczna i ustalenie jakim się jest typem kolorystycznym oraz analiza sylwetki w celu określenia jej mankamentów i dobrych stron.

 

Trzecią ważną kwestią jest charakter pracy, zawód czy pozycja w firmie, w której się pracuje czy rodzaj stanowiska, o jakie się staramy.

 

Dopełnieniem wizerunku, taką „kropką nad i” jest odpowiednia fryzura (kolor i kształt), manicure i w końcu makijaż.

 

Poniżej kilka ogólnych zasad wizerunku biznesowego, które to zasady powinny stosować osoby przygotowujące się do rozmowy o pracę.

 

Zrozum znaczenie profesjonalnego stroju. Czasem bywa tak, że pracownik posiada odpowiednie kwalifikacje, ale jego strój powoduje, że nie wygląda na osobę godną zaufania.

 

Zadaj sobie pytanie „czy ubieram się stosownie”?. Czy strój jest stosowny do zajmowanego przez Ciebie stanowiska lub wykonywanego zawodu, zgodny z wymogami obowiązującymi w firmie, w której starasz się o pracę?

 

Wybieraj odpowiednio dopasowane ubrania. Należy unikać zbyt ciasnych, ale też zbyt obszernych.

 

Kupuj najdroższe ubrania, na jakie cię stać. Większość czasu spędzasz w pracy, zatem większość pieniędzy, jakie przeznaczasz na ubrania, powinnaś wydawać na ubrania do pracy. Nie musisz ich mieć dużo, kupuj ubrania dobrej jakości, o klasycznym kroju. Takie ubrania są zwykle lepiej wykonane, można je dłużej nosić, lepiej się je nosi i nie wychodzą tak szybko z mody. Pamiętaj, że w stroju biznesowym mniej znaczy więcej.

 

Bądź świadoma jakie sygnały wysyłasz. Chcesz być postrzegana jako osoba, którą cechuje dbałość o szczegóły i która jest gotowa do pracy?

 

Jeśli nie jesteś pewna, co powinnaś założyć, wybierz kostium (lub garnitur ? mężczyźni). Jest to uniwersalny strój biznesowy. I jest to zarazem zasada numer dwa w wizerunku biznesowym, czyli jeśli nie wiesz, co założyć, postaw na klasykę.

 

Buty mają wielkie znaczenie. Powinny być wypastowane i w dobrym stanie. Męskie buty na cienkiej podeszwie wyglądają bardziej elegancko, a buty sznurowane lepiej pasują do garnituru. Kobiety powinny unikać zbyt wysokich obcasów ? odpowiedni obcas od 5 do 7 cm. Obuwie powinno być czyste, zadbane. Dobry but ?podnosi? nasz wizerunek o wiele punktów, zniszczone, brudne obuwie psuje całkowicie efekt, jaki zrobiła reszta stroju. Miej ze sobą w torebce nawilżane chusteczki, którymi bezpośrednio przed spotkaniem przetrzesz buty.

 

Nie oszczędzaj na akcesoriach. Kup najlepszy zegarek na rękę, na jaki cię stać. Torebka również powinna być dobrej jakości.

 

Zadbaj o fryzurę. Wybierz fryzurę, która jest na czasie i pasuje do kształtu twojej twarzy. Jeśli masz długie włosy ? zepnij je.

 

Unikaj nieprofesjonalnego wyglądu. Spodnie od dresu, bluza sportowa, bezrękawnik lub obcisły top bez ramiączek, bluzka z odkrytymi plecami, ubrania ściśle przylegające do ciała ? wszystkie te rzeczy nie nadają się na strój do biura, a na rozmowę w sprawie pracy absolutnie nie pasują. Poza tym nie zakładaj niczego, co jest dziurawe, znoszone lub postrzępione.

 

Jeśli masz wątpliwości, nie ryzykuj. Jeśli nie masz pewności, czy jakiś strój jest odpowiedni do pracy, nie zakładaj go.

W stroju do pracy należy unikać zbyt krótkich spódnic i zbyt wydekoltowanych bluzek. Spódniczka nie powinna być krótsza niż tuż nad kolano, a dekolt nie może ukazywać rowka między piersiami.

 

Do kobiecego stroju biznesowego zaliczamy kostium ze spódnicą, spodnium, pasujące do siebie żakiet i elegancką spódnicę lub spodnie, jedno- lub dwuczęściową sukienkę.

 

Pasek powinien być skórzany, dopasowany do koloru butów.

 

Bardzo długie lub mocno przyozdobione paznokcie nie są odpowiednie w miejscu pracy. Jeśli chodzi o dłonie, to oczywiście przede wszystkim muszą być zadbane i wypielęgnowane, bez zadziorków, przebarwień i tym podobnych mankamentów, z którymi poradzi sobie zabieg manicure. Bezpiecznie i zawsze dobrze jest postawić na naturalny look ? delikatnie opiłowane paznokcie niezbyt długie, mleczny, bezbarwny lub lekko perłowy lakier.

 

Nie zakładaj ciemnych rajstop do jasnych butów. Rajstopy powinnaś mieć zawsze, jeśli zakładasz spódnice lub sukienkę. To po pierwsze. Po drugie ? rajstopy powinny być jaśniejsze niż buty. Po trzecie kryjące rajstopy zakładamy na sytuacje mniej formalne. Tak więc szykując się na rozmowę w sprawie pracy stawiamy na cienkie rajstopy w cielistym kolorze.

 

Bluzkę bez rękawków możesz nosić pod warunkiem, że na wierzch założysz żakiet.

 

Biżuteria powinna być dobrej jakości. Unikaj długich kolczyków i biżuterii, która pobrzękuje. Jeśli założyłaś interesujący zegarek, to nie zakładaj już bransoletki.

 

Nie przesadzaj z ilością perfum.

 

Nie rezygnuj z makijażu, ale też nie przesadź z jego intensywnością.

 

Podczas wykonywania makijażu biznesowego należy unikać:

  • Ostrych i ciemnych kolorów, w szczególności oczu umalowanych na czarno z kreskami na powiekach.
  • Cieni w kolorze niebieskim, czarnym, zielonym i szarym.
  • Zbyt żywej i różnorodnej kolorystyki.
  • Przepychu i bogactwa.
  • Zbyt dużej ilości podkładu i pudru.
  • Krzykliwych kolorów pomadek.

 

 

Justyna Jazgarska




Ten wpis został opublikowany w kategorii stylizacja i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *