Zdrowa opalenizna – jak ją uzyskać i pielęgnować?



Wraz z nadejściem wiosny część z nas zaczyna interesować się sposobami przyciemnienia jasnej z natury karnacji. Niezależnie od tego, jaka jest moda, czy lansowany jest południowy typ urody, czy może w cenie jest alabastrowa cera, znajdą się zwolenniczki opalania, jak i przeciwniczki. O trendach innym razem, teraz skupimy się na metodach uzyskiwania opalenizny. W jaki sposób możemy bezpiecznie przyciemnić cerę?

Opaleniznę uzyskać możemy na kilka sposobów. Oprócz kąpieli słonecznej możemy zdecydować się na solarium, możemy postawić na różnego rodzaju kremy samoopalające, balsamy stopniowo brązujące, jak też na opalanie natryskowe. Każda z metod ma jakieś wady i zalety, każda ma swoją cenę.

 

Opalenizna słoneczna czy z solarium to efekt działania na skórę promieni UV. Opalenizna z tubki lub w wyniku opalania natryskowego to reakcja chemiczna preparatu z naskórkiem.

 

Obecnie lekarze dermatolodzy przestrzegają przed nadmiernym eksponowaniem ciała na promienie UV, zarówno emitowane przez słońce, jak i przez lampy w solarium. Jeśli nie wyobrażasz sobie jednak wakacji bez kąpieli słonecznych lub wiosny bez kilku seansów w solarium, koniecznie przestrzegaj zasad bezpiecznego opalania. A zanim zaczniesz opalanie sprawdź jaki fototyp reprezentujesz.

 

Fototyp to zespół cech określających indywidualną wrażliwość skóry na działanie słońca. Na świecie wyróżnia się kilka typów skóry.

 

Typ I (typ celtycki):

Cera: jasnoróżowa, z dużą ilością piegów.
Włosy: zazwyczaj rude albo bardzo jasny blond.
Oczy: niebieskie, zielone.

Reakcja na opalanie: już nieduża dawka słońca wywołuje poparzenia. Bez względu na długość seansu – brak pigmentacji skóry. Jest to oznaką, że osoby o tym fototypie nigdy nie będą brązowe, a więc nie powinny korzystać z kąpieli słonecznej w celu uzyskania opalenizny.
Ochrona słoneczna: Osobom o takim typie nie zaleca się opalania. Jeśli zdecydujesz się wyjść na plażę stosuj blokery: filtry powyżej SPF25 (Im wyższy filtr, tym lepiej.).
Solarium: Nie korzystaj!

 

Typ skóry II (typ północnoeuropejski):

Cera: jasna skóra, rzadko występują piegi.
Włosy: blond, bardzo jasny brąz.
Oczy: niebieskie, zielone lub szare.
Reakcja na opalanie: Skóra szybko czerwienieje i łatwo ulega poparzeniom. Przy częstych i krótkich seansach występuje jednak pigmentacja skóry. To oznacza, że osoby o tym fototypie muszą bardzo ostrożnie korzystać z dobrodziejstw słońca, aby być brązowe muszą poświęcić temu procesowi bardzo dużo czasu.

Ochrona słoneczna: filtr powyżej SPF15 w pierwszych dniach opalania, w następnych – z przedziału SPF14-9.
Solarium: Ostrożnie korzystaj z solarium. Zalecany czas kąpieli słonecznej: 7-11 minut. Stosuj filtry.

 

Typ skóry III (typ środkowoeuropejski):

Skóra: jasna do brązowej, brak piegów.
Włosy: ciemny blond do brązowych.
Oczy: od szarych do brązowych.
Reakcja na opalanie: Stosunkowo duża odporność skóry na poparzenia. Już nieduża dawka słońca wywołuje pigmentację i zbrązowienie skóry. Jednak dawka zbyt duża wywoła tak samo groźne w skutkach poparzenia jak przy innych fototypach. Ochrona słoneczna: Zalecany faktor to przedział SPF 5-10.
Solarium: Czas zabiegu oscyluje w granicach 11-15 minut.

 

Typ skóry IV (typ południowoeuropejski):

Skóra: jasnobrązowa oliwkowa, brak piegów.
Włosy i oczy: ciemne.
Reakcja na opalanie: Szybko się opala. Skóra ma dużą odporność na poparzenia słoneczne. Nie należy jednak przesadzać z nadmierną ekspozycją, gdyż skutki opalenizny nie likwidują efektów postarzania skóry pod wpływem nadmiernych ilości promieni ultrafioletowych.
Ochrona słoneczna: Zalecany faktor to przedział SPF 2-6.
Solarium: Optymalny czas opalania: 12-20 minut.

 

Typ V (typ azjatycki):

Skóra: przedstawiciele rasy żółtej.

Włosy: czarne.
Oczy: ciemne.
Reakcja na opalanie: Stałe zabarwienie skóry stanowi bardzo dobrą ochronę przed słońcem. Pomimo to warto jednak skórę chronić niskimi filtrami, tak jak w przypadku skóry oliwkowej typu południowoeuropejskiego.
Solarium: Optymalny czas opalania: 15-20 minut.

 

Typ VI (skóra czarna):

skóra: bardzo ciemna lub czarna skóra
włosy i oczy: czarne
Reakcja na opalanie: Skóra jest bardzo dobrze przygotowana na działanie słońca. Rzadko ulega poparzeniom. Jednak dla bezpieczeństwa przed rakiem skóry i fotostarzeniem, powinna być smarowana niskimi filtrami.
Solarium: Nie ma potrzeby korzystania z solarium, chyba że dla przyjemności.

 

Zasady bezpiecznego opalania na solarium.

 

  • Nie przekraczaj bezpiecznego czasu opalania. Rocznie to około 10 godzin. Liczy się nie tylko opalanie w solarium, ale i na słońcu. Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z łóżek opalających, powtarzaj seanse co 2 – 3 dni, nie dłużej niż przez 10 dni. W żadnym razie nie opalaj się codziennie. Potem korzystaj z solarium raz w tygodniu. Pamiętaj też, by nie łączyć opalania naturalnego ze sztucznym, bo to znacznie przyspiesza proces fotostarzenia. Co dwa, trzy miesiące przerwij korzystanie z łóżka na cztery tygodnie.
  • Chroń oczy i brodawki piersiowe. Przed opalaniem załóż okulary ochronne, ponieważ naświetlanie szkodzi oczom. Przykryj brodawki piersiowe płatkami do demakijażu, chusteczkami lub ligniną. Pamiętaj, by przed opalaniem zmyć makijaż, zdjąć zegarek i biżuterię.
  • Nawilżaj ciało od zewnątrz i od środka
    Podczas opalania intensywnie się pocisz. Dlatego po seansie wypij co najmniej litr wody mineralnej, która wyrówna poziom elektrolitów w organizmie.
  • Posmaruj też ciało nawilżającym balsamem.

 

Możesz też uzyskać wymarzony odcień skóry korzystając z opalania natryskowego – opalenizna ujawnia się natychmiast po aplikacji preparatu przez kosmetyczkę, natomiast po upływie 8 godzin efekt zabiegu jest w pełni widoczny. Zanika stopniowo jaśniejąc, w trakcie naturalnego procesu łuszczenia naskórka po około dwóch tygodniach.

 

Inną opcją jest klasyczny samoopalacz. Dzięki niemu nasza skóra nabiera pięknego złocistego kolorytu. Efekt zabiegu jest widoczny w czasie od godziny do 4 godzin. Samoopalacze trzeba umiejętnie aplikować. Przed zastosowaniem należy skórę przygotować wykonując depilację i peeling, ponieważ tego typu kosmetyki wchodzą w reakcję z naskórkiem.

 

Balsamy stopniowo opalające. Są łatwiejsze w zastosowaniu niż tradycyjne samoopalacze. Efekt opalonej skóry pojawia się stopniowo, z dnia na dzień. Barwią jednak skórę na krótko. Zaletą, która przemawia za ich stosowaniem jest brak zacieków i plam, gdyż balsam barwi skórę delikatniej niż klasyczny samoopalacz. Niektóre z nich wzbogacone są dodatkowo substancjami ujędrniającymi i wygładzającymi skórę. Wszystkie zaś w składniki nawilżające. Dzięki temu balsamy te dodatkowo, oprócz „opalania”, pielęgnują naszą skórę.

 

Również nas opalą,choć na krótko kremy koloryzujące. Zawarte w nich składniki nawilżające, witaminy i kompleksy przeciwzmarszczkowe, nie tylko natychmiast ożywiają karnację, ale także pielęgnują cerę. Przeważnie zaopatrzone są w filtry przeciwsłoneczne, ale po ich aplikacji lepiej jest dodatkowo nałożyć na skórę dodatkowy preparat ochronny. Zwłaszcza, jeśli wybieramy się na plażę. Kremy koloryzujące dobieramy do rodzaju skóry i jej kolorytu. Zazwyczaj spotykamy w sklepach dwa odcienie – do cery jasnej i ciemnej. Tylko niektóre firmy stosują bardziej szczegółowe rozróżnienia. Kremy do cery ciemnej z powodzeniem mogą jednak stosować osoby o karnacji normalnej i lekko brzoskwiniowej. Kremy zmywają się z twarzy zwyczajnym mleczkiem kosmetycznym.

 

Natychmiastowy efekt opalenizny dadzą nam też sypkie i prasowane pudry brązujące. Jest on jednak krótkotrwały. Aby uzyskać efekt złocistej opalenizny, wystarczy za pomocą pędzla z miękkiego włosia, omieść kosmetykiem czoło, nos, kości policzkowe i ramiona. Kiedy chcesz wzmocnić efekt, powtórz kilka razy te same gesty.

 

Justyna Jazgarska

 

 




Ten wpis został opublikowany w kategorii uroda i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *